Ο επικούρειος φιλόσοφος Φιλόδημος

Ο φιλόσοφος Φιλόδημος γεννήθηκε το 110 π.χ. Κατάγονταν από τα Γάδαρα, πόλη που βρίσκεται στη περιοχή της σημερινής Παλαιστίνης. Σπούδασε στην Αθήνα επικούρεια φιλοσοφία όταν σχολάρχης του Κήπου ήταν ο Ζήνων ο Σιδώνειος και μετέπειτα εγκαταστάθηκε στη Ρώμη και ακολούθως στη Νεάπολη. Πέθανε το 40 π.χ.

Στις 24 Αυγούστου του 80 μ.χ. συνέβει η ηφαιστιακή έκρηξη του Βεζούβιου. Εκτός από τη γνωστή πόλη Πομπηία, άλλη μια πόλη το Ηράκλειο(Herculaneum) καταπλακώθηκε από ηφαιστιακό υλικό ύψους 20 μέτρων. Τον 18ο αιώνα αρχαιολογικές έρευνες, έφεραν στο φως μια ρωμαϊκή βίλα που ανήκε στον Πίσωνα, πεθερό του Ιούλιου Καίσαρα. Εντός της βίλας ανακαλύφθηκε μια ολόκληρη βιβλιοθήκη που αποτελούνταν από παπυρικά κείμενα. Τα παπυρικά ρολά είχαν απανθρακωθεί και διατηρηθει έτσι, από την ηφαιστειακή έκρηξη και τις συνθήκες που επικράτησαν μετά.

Από την εποχή της ανακάλυψής τους έως και σήμερα γίνονται τιτάνιες προσπάθειες ανάγνωσή τους. Στο διάστημα αυτό έχουν έρθει στο φως εκατοντάδες αρχαία κείμενα για πρώτη φορά στην ιστορία. Τα περισσότερα εξ αυτών ανήκουν στην επικούρεια φιλοσοφία και στον επικούρειο φιλόσοφο Φιλόδημο που έζησε στο μέρος αυτό πριν από 160 χρόνια, γεγονός που σημαίνει την ύπαρξη επικούρειας εστίας κατά την εποχή της καταστροφής στην περιοχή του Ηράκλειου. Τα παρακάτω αποσπάσματα προέρχονται από τη Βίλα των Παπύρων όπως ονομάστηκε αυτή στην εποχή μας και είναι καρπός πολύμοχθων και πολυετών προσπαθειών ανθρώπων που τίμησαν και εξακολουθούν να τιμούν την πολιτιστική κληρονομιά των προγόνων μας.
Τάκης Παναγιωτόπουλος


Αποσπάσματα

ΠΡΟΣ ΣΟΦΙΣΤΑΣ IV 10 (ΤΕΤΡΑΦΑΡΜΑΚΟΣ, PHerc_1005_col_5)

ΑΦΟΒΟΝ Ο ΘΕΟΣ
ΑΝΥΠΟΠΤΟΝ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ
ΚΑΙ ΤΑΓΑΘΟΝ ΜΕΝ ΕΥKTHTON
ΤΟ ΔΕ ΔΕΙΝΟΝ ΕΥEΚKΑΡΤΕΡΗΤΟΝ

Ο θεός δεν προσκαλεί φόβο
ο θάνατος είναι ανύποπτος
και το αγαθό είναι εύκτητο
το δε δεινό αντέχεται

Απόδοση Τάκης Παναγιωτόπουλος


ΠΕΡΙ ΠΑΡΡΗΣΙΑΣ 45 (ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΩΝ ΠΡΟΘΕΣΙΣ)

ΜΕΤΑ ΠΟΛΛΗΣ ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΩΣ ΑΛΛΟΥΣ ΝΟΥΘΕΤΗΣΟΜΕΝ
ΚΑΙ ΝΥΝ ΚΑΙ ΔΙΑΠΡΕΨΑΝΤΕΣ
ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΟΥΤΩΣ ΑΠΟΤΟΜΟΙ ΓΕΝΗΘΕΝΤΕΣ
ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΝΕΧΟΝ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΤΑΤΟΝ
ΕΠΙΚΟΥΡΩΙ ΚΑΘ’ ΟΝ ΖΗΝ ΗΙΡΗΜΕΘΑ ΠΕΙΘΑΡΧΗΣΟΜΕΝ
ΩΣ ΚΑΙ ΠΑΡΡΗΣΙΑΙ

Ως Επικούρειοι έχουμε την πρόθεση ότι με πολλή πεποίθηση θα διδάξουμε τους άλλους
και τώρα και όταν διαπρέψουμε,
όσοι έτσι απότομα γεννηθούμε από τους καθηγητές,
αλλά το ενωτικό και πιο σημαντικό
είναι ότι θα πειθαρχούμε στον Επίκουρο, σύμφωνα με τον οποίο επιλέξαμε να ζούμε
καθώς και στην ελεύθερη και θαρρετή έκφραση γνώμης.

Απόδοση Χρήστος Γιαπιτζάκης


ΠΕΡΙ ΕΥΣΕΒΕΙΑΣ 26,730

Ο Δ' ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΦΑΝΗΣΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΕΤΗΡΗΚΩΣ ΑΠΑΝΤΑ ΚΑΙ ΤΟΙΣ ΦΙΛΟΙΣ ΤΗΡΕΙΝ ΠΑΡΕΓΓΥΗΚΩΣ,
ΟΥ ΜΟΝΟΝ ΔΙΑ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΑΛΛΑ ΔΙΑ ΦΥΣΕΚΑΣ ΑΙΤΙΑΣ.
ΠΡΟΣΕΥΧΕΣΘΑΙ ΓΑΡ ΕΝ ΤΩΙ ΠΕΡΙ ΒΙΩΝ ΟΙΚΕΙΟΝ ΕΙΝΑΙ ΗΜΕΙΝ ΦΗΣΙΝ,
ΟΥΧ ΩΣ ΔΥΣΜΕΝΩΝ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΕΙ ΜΗ ΠΟΙΗΣΟΜΕΝ,
ΑΛΛΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΝΟΙΑΝ ΤΩΝ ΥΠΕΡΒΑΛΛΟΥΣΩΝ ΔΥΝΑΜΕΙ
ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΙ ΦΥΣΕΩΝ ΙΝΑ ΤΑΣ ΤΕ ΤΕΛΛΕΙΟΤΗΤΑΣ ΓΕΙΝΩΣΚΩΜΕΝ
ΚΑΙ ΤΟΙΣ ΝΟΜΟΙΣ ΣΥΝΠΕΡΙΦΟΡΑΣ.
ΠΡΟΣ ΤΩΙ ΓΡΑΦΕΙΝ ΔΕ ΚΑΙ ΤΟΥΤΈΝ ΤΩΙ ΠΕΡΙ ΘΕΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΓΙΣΤΟΝ ΦΗΣΙ
ΚΑΙ ΟΙΟΝΕΙ ΤΟ ΚΑΘ΄ ΗΓΕΜΟΝΙΑΝ ΥΠΕΡΕΧΟΝ ΕΧΕΙΝ ΠΑΝ.
ΠΑΝΤΑ ΓΑΡ ΣΟΦΟΝ ΚΑΘΑΡΑΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥΣ ΔΟΞΑΣ ΕΧΕΙΝ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΘΕΙΟΥ
ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΝ ΤΕ ΚΑΙ ΣΕΜΝΗΝ ΥΠΕΙΛΗΦΕΝΑΙ ΤΑΥΤΗΝ THN ΦΥΣΙΝ.
ΕΝ ΔΕ ΤΑΙΣ ΕΟΡΤΑIΣ ΜΑΛΙΣΤ΄ ΕΙΣ ΕΠΙΝΟΙΑΝ ΑΥΤΗΣ ΒΑΔΙΖΟΝΤΑ
ΔΙΑ ΤΟ ΤΟΥΝΟΜΑ ΠΑΝΤΑ ΑΝΑ ΣΤΟΜ΄ ΕΧΕΙΝ ΠΙΣΤΕΙ ΣΦΟΔΡΟΤΕΡΟΣ ΚΑΤΑΣΧΕΙΝ ΤΗΝ.


ΠΕΡΙ ΕΥΣΕΒΕΙΑΣ 28,790

ΟΥ ΜΟΝΟΝ ΔΕ ΤΑΥΤ΄ ΕΔΟΓΜΑΤΙΣΕΝ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΔΙΑ ΤΩΝ ΕΡΩΝ ΑΥΤΩΝ
ΕΥΡΙΣΚΕΤΑΙ ΠΑΣΑΙΣ ΤΑΙΣ ΠΑΤΡΙΟΙΣ ΕΟΡΤΑΙΣ ΚΑΙ ΘΥΣΙΑΙΣ ΚΕΧΡΗΜΕΝΟΣ.
ΕΠ΄ ΑΡΙΣΤΩΝΥΜΟΥ ΜΕΝ ΓΑΡ ΦΥΡΣΩΝΙ ΠΕΡΙ ΤΙΝΟΣ ΑΥΤΟΥ ΠΟΛΕΙΤΟΥ ΘΕΟΔΟΤΟΥ
ΓΡΑΦΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΟΡΤΩΝ ΦΗΣΙ ΠΑΣΩΝ ΜΕΤΕΣΧΗΚΕΝΑΙ ...
ΤΗΝ ΧΟΩΝ ΕΟΡΤΗΝ ΣΥΝΕΟΡΤΑΖΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΑΣΤΙΚΑ
ΚΑΙ ΤΑΣ ΑΛΛΑΣ ΕΠΙ ΤΟΝ ΤΕΘΛΙΜΕΝΟΝ ΔΕΙΠΝΟΣ,
ΑΥΤΟΝ ΤΕ ΔΕΙΝ ΤΑΥΤΗΝ ΑΓΕΙΝ ΤΗΝ ΤΑΙΣ ΕΙΚΑΣΙ ΔΙΑΦΟΡΟΙΣ ΕΙΛΑΠΙΝΑΣΤΑΙΣ,
ΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΟΙΚΙΑ ΟΛΩΣ ΟΣΙΑΝ ΕΠΙΛΑΜΠΡΥΝΑΝΤΩΝ,
ΚΑΙ ΚΑΛΕΣΑΝΤΑ ΠΑΝΤΑΣ ΕΥΩΧΗΣΑΙ.


www.epicuros.gr