Κείμενα Επικούρειας Φιλοσοφίας *Η παρακάτω δημοσίευση,
έχει αναρτηθεί με την άδεια του
συγγραφέα
Ο Επίκουρος του Καμύ, του Μπάμπη Πατζόγλου
Ο Αλμπέρ Καμύ
(1913-1960) υπήρξε ένας από τους
μεγαλύτερους φιλόσοφους και
συγγραφείς του προηγούμενου
αιώνα.. Γεννήθηκε και μεγάλωσε
στο Αλγέρι και σκοτώθηκε σε
αυτοκινητιστικό δυστύχημα
πάνω στην ακμή της δημιουργίας
του. Ο Ζαν Πωλ Σαρτρ είχε πει
στον επικήδειο που εκφώνησε
ότι, ήταν ο πυρήνας που γύρω του
περιστρέφονται με ταχύτητα τα
ηλεκτρόνια του κόσμου, της ζωής
και του πνεύματος.
Βέβαια εγώ σαν Επικούρειος
μπορεί να διαφωνώ σε πολλά
σημεία με το έργο του. Ή και με
όλο, ακόμα το έργο του. Ίσως να
απορρίψω την διακήρυξή του, για
την συμφιλίωση με την μοίρα. Ή
ακόμα να διαφωνώ με τους
ακρογωνιαίους λίθους της
φιλοσοφίας του, που είναι «ο
κόσμος και ο πόνος», «η γη και η
έρημος» μέσα σ&rsquo ένα σύμπαν
που κείτεται σε συντρίμμια « με
κατεδαφισμένα όλα τα ηθικά,
ιδεολογικά και μεταφυσικά του
στηρίγματα». Επίσης είναι
δυνατόν να διαφωνήσω, διότι όλα
αυτά είναι ανθρώπινες
επινοήσεις και ξεφεύγουν, από
αυτό που είπε ο Επίκουρος και
το οποίο μας το διασώζει ο
Φιλόδημος, «ότι είναι αγοραίες
και φορτικές εκείνες οι ιδέες
για την ζωή, που δεν συμβάλουν
στην ευτυχισμένη ζωή».
Και διαφωνώ με το συνολικό έργο
του Καμύ, διότι στόχος μας δεν
είναι να απελευθερωθούμε από
τις προκαταλήψεις αλλά να
χρησιμοποιήσουμε αυτήν την
ελευθερία, με φρόνηση και φιλία
ώστε να φτιάξουμε μία
ευτυχισμένη και καλύτερη
κοινωνία.
Ας μην ξεχνάμε ότι σ&rsquo όλα
του τα έργα που εμφανίστηκαν
πριν το 1948 ο Καμύ διακηρύσσει
την συμφιλίωση, όπως ειπώθηκε,
με την μοίρα. Και σαν παλιός
Μαρξιστής διατήρησε σε πολλά
σημεία την προδιαγεγραμμένη
ιστορία και την ειμαρμένη και
καθόλου το τυχαίο και την
ανθρώπινη βούληση.. Εδώ θα
πρέπει να σημειώσω ότι πριν
γίνει υπαρξιστής και
επαναστάτης υπήρξε μέλος του
Κ.Κ. Γαλλίας. Έτσι η φιλοσοφική
σκέψη του Καμύ δέχεται το
παράλογο της μοίρας του
ανθρώπου, που ζει μέσα σ&rsquo
ένα αλόγιστο σύμπαν. Όσο και αν
αναπτύξει το πνεύμα του είναι
ανήμπορος μπροστά σ&rsquo αυτήν
την μοίρα και το μόνο που του
απομένει είναι η προσήλωση σε
κάποιο ιδανικό ικανό να
διαφυλάξει μέσα στον κόσμο τις
υψηλότερες ηθικές και
πνευματικές αξίες. Προφανώς η
μοίρα του Καμύ είναι ο Θάνατος,
όμως ποιες είναι αυτές οι
υψηλότερες ηθικές και
πνευματικές αξίες; Για εμένα ως
αξία είναι το δικαίωμα στην
ευτυχία το οποίο αποσιωπά με
επιμέλεια ο Καμύ.
Στο βιβλίο του ο
επαναστατημένος άνθρωπος (1951)
ολοκληρώνεται ο Καμύ ως
προσωπικότητα και ως άτομο. Θα
πρέπει δε να το διαβάσει ο κάθε
εχέφρων αναγνώστης και δη ο
κάθε ελεύθερος άνθρωπος. Το
βιβλίο αυτό μας ενδιαφέρει και
εμάς τους Επικούρειους, εκτός
των άλλων, διότι μέσα σ&rsquo
αυτό κριτικάρει τον Επίκουρο.
Όμως πριν προχωρήσουμε στην
ουσία της κριτικής του, για να
δούμε ποιος είναι ο
επαναστατημένος άνθρωπος του
Καμύ;
Είναι απ&rsquo ότι μας λέει
«ένας άνθρωπος που λέει όχι!
Αρνιέται αλλά δεν
παραιτείται». «Είναι ακόμα και
αυτός που λέει ναι από την
πρώτη του κίνηση. Και το
περιεχόμενο του όχι, είναι ότι
«μέχρι εδώ και μην παρέκει» Και
ο σκλάβος άνθρωπος που θα το
πει αυτό στον αφέντη του,
σημαίνει συνειδητοποίηση που
προχωρεί, στην αντιμετώπιση
του, σαν «ίσο προς ίσο». Τέλος
αποδέχεται ο άνθρωπος την
τελική πτώση (τον θάνατο) αν
υποχρεωθεί να στερηθεί αυτό το
αποκλειστικό δικαίωμα που θα
το ονομάσει π.χ. ελευθερία».
Μας λέει όμως ότι η «πραγματική
ελευθερία δεν παρουσίασε άνοδο
ανάλογη με την συνείδηση που
έχει αποκτήσει ο άνθρωπος
γι&rsquo αυτήν» και μας
αναφέρει πως «η εξέγερση
αποτελεί έργο του ενημερωμένου
ανθρώπου που έχει συνείδηση
των δικαιωμάτων του»
Θεωρεί δε ως «ιερό και
απαραβίαστο» «τις κοινωνίες
εκείνες που δεν υπάρχει
αντικειμενικός προβληματισμός
αφού οι απαντήσεις έχουν δοθεί
μια για πάντα». (Θεοκρατία). Άρα
«επαναστατημένος άνθρωπος
είναι αυτός που βρίσκεται πριν
ή μετά το «ιερό και
απαραβίαστο» και αγωνίζεται
για την επιβολή μιας
ανθρώπινης τάξης που όλες οι
απαντήσεις να είναι
ανθρώπινες, δηλαδή λογικά
διατυπωμένες». «Μπορούμε όμως
μακριά από αυτό το ιερό και
απαραβίαστο και τις απόλυτες
αξίες του, να βρούμε τους
κανόνες μιας συμπεριφοράς;
Αυτή είναι η ερώτηση που θέτει
η εξέγερση».
Χωρίζει τέλος την εξέγερση, στο
βιβλίο του, στην μεταφυσική
εξέγερση και στην ιστορική.
Βέβαια ορθώς ενημερωμένος
διατυπώνει ότι «η ιστορία της
εξέγερσης στον δυτικό κόσμο
είναι αξεχώριστη απ&rsquo την
ιστορία του Χριστιανισμού».
Δηλαδή η ιστορική εξέγερση
ήταν ενάντια στην Θεοκρατία
του μοναδικού Θεού και
κατ&rsquo επέκταση των
μοναρχών.
Μας αναφέρει επίσης ότι «η
μεταφυσική εξέγερση είναι το
κίνημα με το οποίο ένας
άνθρωπος εξεγείρεται ενάντια
στην κατάσταση του και σ&rsquo
ολόκληρη την δημιουργία. Είναι
μεταφυσική γιατί αμφισβητεί
τους σκοπούς του ανθρώπου και
της δημιουργίας». Ποιοι όμως
είναι οι σκοποί του ανθρώπου;
Μα εκείνοι! και όχι μόνο, που
πάρα κάτω θα σας
προβληματίσουν. Αλλά αλήθεια!
Αναρωτιέμαι! γιατί να βάζουμε
σκοπούς; Και αν η δημιουργία
είναι έτσι φτιαγμένη, τότε δεν
είναι άδική; Για τον γράφοντα
υπάρχουνε οι εξής καταστάσεις
στο σόφισμα που ακολουθεί και
στο οποίο θα μπορούσε να
προσαρμοστεί η οποιαδήποτε
παραλλαγή. Ή υπάρχει Θεός που
σημαίνει πως υπάρχει και
σκοπός, οπότε οποιονδήποτε
σκοπό και να θέσουμε, είτε ως
ανθρωπότητα είτε σαν άτομα,
ένας θα είναι ο σκοπός, αυτός
του Θεού. Και ο σκοπός αυτός,
στα χρόνια του Χριστιανισμού,
είναι η κατάκτηση του
Παραδείσου.
Αν όμως υποθέσουμε ότι ο Θεός
αφήνει τον άνθρωπό να επιλέγει
σκοπούς, τότε δεν χρειάζεται ο
Θεός. Γιατί τον υποκαθιστά ο
άνθρωπος και κατασκευάζει
αυτός τον δικό του παράδεισο.
Αν όμως ο Θεός δοκιμάζει τον
άνθρωπό ώστε να κατακτήσει
ξανά τον χαμένο παράδεισο, τότε
κάποια στιγμή θα πρέπει, να
αρνηθεί ο άνθρωπος να γίνει
πειραματόζωο.
Επίσης αν δεν υπάρχει Θεός και
είμαστε όλοι τυχαίοι σαν αυτόν
τον κόσμο, με μια τυχαία
προσωπικότητα, τότε
ματαιοπονούμε στον να βάζουμε
σκοπούς. Γιατί να βάλω τον
οποιοδήποτε σκοπό αφού γνωρίζω
ότι μια μέρα θα πεθάνω και όλα
θα χαθούν.
Έτσι σ&rsquo όλες τις
περιπτώσεις είναι μάταιο να
θέτουμε σκοπούς διότι από την
εμπειρία μας οι παράδεισοι
είναι μέσα στο μυαλό μας.
Το παράλογο όμως σ&rsquo αυτήν
την υπόθεση είναι μία εγγενής
κατάστασή. Ένα χαρακτηριστικό
το οποίο αν το αρνηθούμε, θα
οδηγηθούμε στο μοιραίο, στην
αυτοκτονία. Και η κατάσταση
αυτή έγκειται στο ότι δεν
μπορεί να ζήσει κανείς
άνθρωπος χωρίς να βάζει
σκοπούς. Αν δεν βάλει ο
άνθρωπος έστω έναν, οι πολλούς,
από τον μικρότερο και ευτελή
σκοπό, μέχρι τον μεγαλύτερο,
τον ποιοτικότερο. Αν δεν βάλει
σκοπό, προοπτική, τότε
αυτοκτονεί.
Εδώ έχουμε μία Επικούρεια
θεώρηση πάνω στην ανθρώπινη
θέληση. Στο ότι η ανθρώπινη
θέληση επιλέγει σκοπούς. Και
εμείς ως Επικούρειοι, φρονώ,
πως επιλέγουμε τους
ποιοτικότερους.
Τώρα το φιλοσοφικό ερώτημα το
οποίον γεννάτε είναι γιατί να
υπάρχει αυτή η θέληση; Αυτή η
εγγενής τάση; Εικάζω πως, είτε
είναι ένας εξωραϊσμός του
ενστίκτου της επιβίωσης, ή είτε
είναι η σκέψη ενός εξελιγμένου
ανώτερου εγκεφάλου.
Όσον αφορά την δημιουργία, ναι
είναι όντως λάθος. Στηρίζεται
πάνω στον αιματηρό
ανταγωνισμό. Εδώ βρίσκει το
σωστό περιεχόμενο το «πόλεμος
πατήρ πάντων» του Ηράκλειτου.
Διότι όσο και αρμονική και αν
βλέπουμε την φύση, εν τούτοις
αυτή η αρμονία στηρίζεται στο
έγκλημα.
Ο άνθρωπος! αν και φύση και
αυτός, με την θέληση του μπορεί
να υπερβεί την φύση με βάσει
τον εξελιγμένο ανώτερο
εγκέφαλό του. Και αυτό το
βλέπουμε πιο ξεκάθαρα σήμερα
με τις επιστημονικές
καινοτομίες, με τις
τεχνολογικές εφαρμογές, με τις
ιατρικές κατακτήσεις κ.α.
Μπορεί ακόμα να μην νίκησε τον
θάνατο αλλά η παρακαταθήκη και
η εμπειρία, του δίνουν μία
γεύση αθανασίας. Όμως εδώ θα
πρέπει να σημειώσουμε ότι
υπάρχει και η διαστρεβλωμένη
υπέρβαση της φύσης. Είναι αυτή
η ρυπαρή διαστρέβλωση, που
βιώνουμε καθημερινά.
Άρα λοιπόν αυτή η μεταφυσική
εξέγερση στην οποία αναφέρεται
ο Καμύ μπορεί να έχει
συντελεστεί και να έχει
στεφθεί από επιτυχία; Η
απάντηση είναι Ναι.
Όμως μας λέει ο Καμύ «αφού η
ποινή του θανάτου καθορίζει
γενικά την ανθρώπινη φύση, ο
επαναστάτης ν&rsquo
αναγνωρίσει και την δύναμη που
τον κάνει να ζει μ&rsquo αυτόν
τον όρο». «Ο μεταφυσικός
επαναστάτης, συνεχίζει, δεν
είναι οπωσδήποτε άθεος, αλλά
είναι αναγκαστικά βλάσφημος».
Επίσης κάνει πολύ σωστά τον
παραλληλισμό του Θεού και του
Αφέντη γιατί και στα δύο ο
άνθρωπος είναι δούλος. «Όμως
και ο δούλος και ο αφέντης
βρίσκονται πραγματικά στην
ίδια θέση, η εφήμερη κυριαρχία
του ενός είναι το ίδιο σχετική
όσο η υποταγή στον άλλον».
«Γι&rsquo αυτό ο
επαναστατημένος εξεγείρεται
ενάντια στον αφέντη με
αποτέλεσμα την εξέγερση
ενάντια στον Θεό, θέλει να
μιλήσει σαν ίσος προς ίσο
μ&rsquo αυτόν»*.
Και ερχόμαστε στο άκομψο κατά
την άποψη μου κεφάλαιο τα
παιδιά του Κάιν όπου μέσα σ
&lsquo αυτό κριτικάρει τόσον
τον Προμηθέα όσον και τον
Επίκουρο.
Ναι όντως μας αναφέρει πως η
μεταφυσική εξέγερση υπόβοσκε
στις πρώτες θεογονίες. Μας λέει
επίσης ότι ήταν και προϊόν της
Ελληνικής φιλοσοφίας (Ο
Προμηθέας).
Όμως εδώ θα ήθελα θα παρατηρήσω
κάτι. Τόσοι Έλληνες φιλόσοφοι
λέτε να μην είχανε σκεφτεί την
εξέγερση ή την επανάσταση; Απλά
δεν υπήρχε η ανάγκη για κάτι
τέτοιο, διότι διαβίωναν μέσα
στην φύση, στρεφόμενοι με μέτρο
ενάντια στην ίδια τους την κακή
φύση. Μπορεί οι κοινωνίες να
μην ήταν τόσο αρμονικές, αλλά
ήταν πιο αρμονικές από την κάθε
σημερινή. Έτσι για να
επιδιώξουν μια αρμονικότερη
κοινωνία θα έπρεπε οι άνθρωποι
να αλλάξουν προς το καλύτερο,
τον εαυτό τους. Ή αν θέλετε, να
τον υπερβούν.
Αλήθεια, ποιοι και γιατί
συντελέσαν στην προετοιμασία,
κατά την διάρκεια του
διαφωτισμού, των επαναστάσεων
ή των διαστροφικών, όπως μας
αναφέρει, εξεγέρσεων;
Επαναστάσεων και εξεγέρσεων
που συνετελέσθηκαν από τον 19ο
έως τον 20ο αιώνα; Και όλο
αυτό το αίμα που χύθηκε; Όλοι
αυτοί οι άνθρωποι που χάθηκαν;
Γιατί άραγε δεν είμαστε
ευχαριστημένοι; Και γιατί
πέφτουμε από μία δικτατορία
στην άλλη; Ναι οι νεότεροι
φιλόσοφοί ήταν αυτοί που τις
σκέφτηκαν. Αλλά μήπως οι
φιλόσοφοι είτε εκούσια είτε
ακούσια επηρεάστηκαν από τον
Χριστιανισμό και θέλανε να
επικρατήσει ο δικός τους
μεσσιανισμός; Μήπως θέλανε να
γκρεμίσουν αυτήν την
αντιδραστική θρησκεία και με
μία τάση δήθεν προοδευτισμού
να εγκαθιδρύσουν την δικιά
τους θρησκεία;
Ναι! και αυτά μας λέει ο Καμύ
στον επαναστατημένο άνθρωπο.